כלאי אילן, מה המשמעות?

כלאי אילן, מה המשמעות?

איפה זה יכול לפגוש אותי אם אין לי חלקה חקלאית?

בחומש ויקרא [1] נאמר: "את חוקתי תשמרו ... שדך לא תזרע כלאים". מפסוק זה נלמד האיסור – החוק, שלא להרכיב אילנות מין אחד על מין אחר – כלאי אילן.

דרשו חז"ל [2] על פסוק זה: " 'את חוקתי תשמרו' חוקים שחקקתי לאדם הראשון במעשה בראשית שנאמר "למינהו" דהיינו שיהא כל מין ניכר לעצמו ולא יורכב על מין אחר, חוקים אלה אני מצוה אתכם שתשמרו אותם, דהיינו שלא תשנו את טבע הבריאה להוציא מין משאינו מינו"

וכתב הרמב"ן טעם לחוק זה: [3] "והמרכיב שני מינין משנה ומכחיש במעשה בראשית כאילו יחשוב שלא השלים הקב"ה בעולמו כל הצורך ויחפוץ הוא לעזור בבריאתו של עולם להוסיף בו בריות" וכו'.

איסור הרכבת אילן איננו מצוה התלויה בארץ, אלא הוא נוהג אף בחוץ לארץ, בשונה מכלאי זרעים המותרים בחו"ל.

לא רק להרכיב בעצמו אסור, אלא אסור ליהודי לומר לגוי להרכיב כלאים עבורו.

מתר להרכיב שני זנים ממין אחד.

פעולת ההרכבה יכולה להיעשות בכמה אופנים וכולם אסורים. שתי צורות הרכבה נפוצות:

1. הרכבת ענף – מגדלים שתיל במשך כשנה, קוטמים את ראשו ומחברים עליו ייחור/חתיכה של ענף, מאילן ממין אחר. החלק התחתון של העץ, הגזע, שעליו מרכיבים, נקרא כנה – לשון כן ובסיס, החלק העליון מכונה רוכב. סוג הרכבה זה הוא הנפוץ ביותר.

2. הרכבת עין - נוטלים ניצן מהענף מסוג אילן אחד ומרכיבים אותו תחת הקליפה של אילן ממין אחר.

חשוב להדגיש כי איסור הרכבה אינו רק על מעשה ההרכבה עצמו, אלא האיסור הוא גם על קיום העץ אחר שניטע, ולכן לא רק שאסור להשקות או לדשן עץ מורכב אלא מחויב לעקור אותו.

יש לציין שאע"פ שאסור לעקור עצים שמניבים פירות מצד איסור בל תשחית ואף סכנה יש בכך כפי שמבואר בגמרא [4] , מכל מקום עצים מורכבים או ספק מורכבים מותר ואף מצוה לעוקרם ואין בכך חשש סכנה כיון שעוקרם לצורך.

חיוב עקירת עץ מורכב מוטלת על בעל העץ, בין אם הוא עצמו שתל והרכיב ובין אם קנה חצר שהיו בה עצים מורכבים.

למרות שפעולת ההרכבה אסורה מן תורה, וכן אסור לקיים את העץ – פירות אילן מורכב מותרים באכילה.

איסור כלאי אילן יכול לפגוש אדם עירוני הרוצה לנטוע עץ מאכל בחצרו.

בזמנינו אין פיקוח על המשתלות שלא ירכיבו עצי פרי מין בשאינו מינו (יש להעיר שגם משתלות המשווקות לחקלאים שיש עליהם פיקוח לענין מנין שנות ערלה, אין עליהם פיקוח לכלאים). ולצערנו יש מיני עצי פרי המורכבים על מין אחר כגון: אגסים, אפרסקים, שקדים, שזיפים ועוד,

כמו כן יש סוגי עצי פירות שספק אם הכנה שלהם נחשבת לאותו מין או מין אחר, כגון: פירות הדר המורכבים על מין אחר של הדרים, שיש ספק אם כל מיני ההדר הם מין אחד או לא. בעצים אלו שהם מורכבים על ספק מינם אין היתר לנטוע אותם, אך יש להקל לקיימם אחרי שכבר נשתלו, ובפרט לחקלאים שזה מקור מחייתם (יש המתירים לחקלאים לשותלם ע"י גוי).

ולכן אדם המעוניין לנטוע עץ פרי בגינתו, צריך להיזהר לקנות רק שתילים שאינם מורכבים או שמורכבים על מינן. [מצורפת רשימה מעודכנת של העצים המורכבים].


[1]  ויקרא יט, יט

[2] תורת כהנים

[3] (ויקרא שם)

[4] גמ' בבא קמא דף צא עמוד ב',